loading...
خونه هرج و مرج
Shadow بازدید : 851 جمعه 11 اسفند 1391 نظرات (0)

Dr. Robotnik's Mean Bean Machine

این یکی از اولین بازی های متفرقه سونیک است که شخصیت اصلی آن سونیک نیست و همونطور که از اسم آن معلوم است شخصیت اصلیش دکتر روبوتنیک (دکتر اگمن) است که به همراه ربات های خودش 1 بازی شبیه تتریس ( خانه سازی) رو ایجاد کردند. این بازی در سال 1993 برای سگا جنسیس (مگادرایو) ، مستر سیستم و گیم گیر (Game Gear) تولید شد.

sonic سونیک sega سگاSegaSonic the Hedgehog

این یکی از بازی های انحصاری سونیک بر روی آرکید بود که در سال 1993 ارائه شد. در این بازی دو شخصیت همراه سونیک بودند که خیلی سریع هم محو شدند : Mighty  و Ray که البته مایتی در بازی انحصاری ناکلز (Knuckles Chaotix) هم حاضر بود. این یک بازی پلتفرمی مثل بقیه بازی های سونیک بود که تقریبا حالتی 3 بعدی شبیه به Sonic 3D Blast داشت.

sonic سونیک sega سگاSonic the Hedgehog

سگا که متوجه شده بود چه شخصیت معروف و محبوب را خلق کرده است ، سریعا پس از سونیک 1 این بازی را برای مستر سیستم و گیم گیر (Game Gear) هم در همون سال 91 ساخت ؛ که انصافا بسیار شبیه به همون سونیک 1 سگا بود.

sonic سونیک sega سگاSonic the Hedgehog 2

این بازی هم بر اساس استقبال خوبی که از سونیک 2 سگا جنسیس شده بود برای گیم گیر (Game Gear) و مستر سیستم تولید شد. این بازی مثل نسخه اصلی خودش با استقبال خوبی روبرو شد و فروش میلیونی را تجربه کرد. بازی سونیک بهترین بازی همراه در سال 1992 انتخاب شد به انتخاب مجله Electronic Gaming Montly و سایت IGN هم به اون لقب جواهر گمشده در سالهای ابتدایی سونیک  داد.

sonic سونیک sega سگاSonic Chaos

وقتی تایلز تبدیل به بهترین دوست سونیک شد، سگا یک بازی با حضور این دو دوست، مخصوص مستر سیستم و گیم گیر (Game Gear) تولید کرد. این بازی که در سال 1993 ارائه شد، در ژاپن با نام Sonic and Tails شناخته میشود. این بازی هم بهترین بازی دستگاه Game Gear در سال 1993 شناخته شد.

sonic سونیک sega سگاSonic Triple Trouble

در این بازی اولین حضور ناکلز در دستگاه سگاگیم گیر (Game Gear) رو شاهد هستیم. این بازی که در ژاپن به نام Sonic and Tails 2 شناخته میشود، در سال 1994 تولید شد.

sonic سونیک sega سگاSonic Drift

این بازی اولین بازی مسابقه ای سری سونیک است که برای گیم گیر و مستر سیستم در سال 1994 تولید شد. این بازی را باید شروع کننده سبک بازی های Kart Racing دانست که سری بازی های مسابقه ای را در سری بازی سونیک شروع کرد.

sonic سونیک sega سگاSonic Drift 2

بعد از اینکه شماره اول این بازی تولید شد، سریعا سگا شماره دوم را هم در سال 1995 ارائه کرد. این بازی در اروپا بنام کامل Sonic Drift Racing شناخته میشود.

sonic سونیک sega سگاSonic Labyrinth

بازی پازلی سونیک در گیم گیر Sonic Labyrinth نام داشت. این بازی که در سال 1995 تولید شد، توسط سایت GamePro نمره 4.5 از 5 گرفت.

sonic سونیک sega سگاSonic Blast

این بازی که در ژاپن G Sonic نام دارد، در سال 1996 برای گیم گیر تولید شد. البته باید گفت که این بازی از روی بازی Sonic 3D Blast که برای سگا جنسیس، سگا ساترن و کامپیوتر تولید شده بود ساختند.

sonic سونیک sega سگاTails' Skypatrol

این بازی اولین بازی بر اساس قهرمان بازی های تایلز بود که سبک پلتفرم ماجرایی داشت. این بازی در سال 1995 برای گیم گیر تولید شد.

sonic سونیک sega سگاTails Adventure

سال 1995 سال پرکار و شلوغی در دنیای سونیک بود. در این سال سگا خیلی پرکار بود. یکی دیگر از فعالیتهای سگا در سال 1995 ماجراهای تایلز بود که برای گیم گیر تولید شد.

sonic سونیک sega سگاTails and the Music Maker

این بازی آموزشی در سبک موزیک است که تایلز به همراه یک آهنگ ساز، موسیقی آموزش میداد. این بازی در سال 1994 برای سگا پیکو تولید شد. این بازی توسط MTV تحسین شد و استقبال خوبی از این بازی شد.

sonic سونیک sega سگاSonic's Schoolhouse

وقتی سونیک در اوج محبوبیت بود، سبک بازی آموزشی را با توجه به محبوبیت بالا نیز تجربه کرد. در این بازی سونیک وارد مدرسه شده و به کودکان در قالب بازی آموزش میدهد. این بازی در سال 1995 برای کامپیوتر تولید شد.

sonic سونیک sega سگاKnuckles' Chaotix

این بازی اولین بازی از سری بازی سونیک بود که در اون ناکلز شخصیت اصلی است و هیچ اثری از سونیک نیست. در این بازی ناکلز به همراه یکی از افراد گروه چائوتیکس (ویکتور ، اسپیو و مایتی) به مصاف اگمن میرفت. اول بازی ناکلز یک یار انتخاب میکند و توسط نیروی کششی با هم سرعت میگرند. لازم به ذکر است که این دو تا شخصیت همیشه با یک حلقه بهم وصل شده و با کشش بین 2 تا حلقه از هم دور  و یا نزدیک میشدند. اشتباه نکنید ، این بازی فکری نیست. بلکه در سبک اکشن پلتفرم تولید شد و  اندکی هم سریع است، اما خب مثل بازی های همیشگی سونیک نیست. باید برای گذراندن مراحل کمی فکر کرد.
این بازی با گرافیک خوب و مراحل قشنگ و مراحل نسبتا زیبا، بصورت انحصاری برای دستگاه جانبی سگا مگا درایو یعنی 32X در سال 1995 تولید شد.

Sonic X-treme
این بازی سونیک را باید جزء عناوین کنسل شده سگا دانست. این بازی قرار بود در سال 1997 برای سگا ساترن، بصورت کاملا 3 بعدی ساخته شود که بدلیل همزمانی با پروژه سنگین سونیک ادونچر در کنسول دریمکست، متوقف شد و هرگز هم تولید نشد.

sonic سونیک sega سگاSonic the Hedgehog Pocket Adventure
تنها بازی سونیکی که بر روی کنسول های ساخت شرکت ژاپنی SNK ساخته شد، همین بازی بود که بسیار شبیه به سونیک 2 سگا جنسیس بود. این بازی بر روی دستگاه همراه SNK یعنی Neo Geo Pocket در سال 1999 تولید شد. از نکات جالب این بازی استفاده از موزیک بازی های سونیک 3 و Sonic & Knuckles به همراه موسیقی Sonic Jam بود.

sonic سونیک sega سگاSonic Advance
تجربه خوبی که سگا از بازی Sonic the Hedgehog Pocket Adventure بدست آورد، باعث شد در اولین فرصت پس از توقف خط تولید سخت افزاری سگا، این شرکت بازی Sonic Advance را در سال 2001 برای گیم بوی ادونس تولید کند. از این بازی آنقدر خوب استقبال شد که همین بازی برای گوشی های سری N نوکیا تبدیل شد و سپس شماره دوم و سوم نیز برای گیم بوی ادونس (Game Boy Advance) تولید شد.

sonic سونیک sega سگاSonic N
سونیک N که در ابتدا برای دستگاه بازی همراه مخصوص نوکیا، یعنی N-Gage تولید شد، یک بازی زیبا و فوق العاده جذاب بود، تا حدی که یکی از پر فروش ترین بازی ها بر روی موبایل نام گرفته است. این بازی که از گرافیک خوب و گیم پلی روان برخوردار بود، در سال 2003 از روی بازی Sonic Advance برای N-Gage و سپس گوشی های سری N نوکیا پورت و تبدیل شد.

sonic سونیک sega سگاSonic Advance 2 بازی Sonic Advance 2 در سال 2003 به سرعت ادامه سونیک ادونس برای دستگاه GBA تولید شد. این بازی با استقبال خوبی مواجه شد و توانست نمرات خوبی را از سایتهای مختلف بدست آورد.
برای اطلاعات بیشتر، به 
سایت مخصوص بازی Sonic Advance 2 مراجعه کنید.

sonic سونیک sega سگاSonic Advance 3
سونیک ادونس 3 با اینکه آخرین بازی سونیکی بود که برای GameBoy Advance ارائه شده بود، اما در ادامه استقبال و موفقیت های Sonic Advance های قبلی، در سال 2004 برای GBA تولید شد. از این بازی مانند دو شماره قبلی استقبال خوبی شد و توانست فروش 1.5 میلیون نسخه ای را بدست آورد؛ ضمن اینکه جایزه بهترین بازی سال کنسول های دستی را از طرف Golden Joystick Awards بدست آورد.

sonic سونیک sega سگاShadow the Hedgehog
این بازی اولین و تنها عنوان از سری بازی سونیک است که شخصیت اصلی آن شادو (Shadow) است. این بازی که در سال 2005 برای کنسول های پلی استیشن 2، ایکس باکس و گیم کیوب تولید شد، یکی از معدود بازی های سری سونیک است که شخصیت اصلی میتوانست اسلحه برداشته و به دشمنان تیراندازی ! کند.
این بازی همانطور که از سبک جدید و نو (که کاملا بی مورد و بیجا بود) آن مشخص است، نتوانست بطور کلی امتیاز خوبی را از منتقدان کسب کند و در بازار هم به فروش بالایی نرسید.

sonic سونیک sega سگاSonic Ridersپس از بازی Sonic R ، مدتها بود طرفداران سونیک بازی مسابقه ای سونیک را تجربه نکرده بودند. تا اینکه در سال 2006 شرکت سگا و سونیک تیم بازی سونیک رایدرز را برای PS2 ، XB ، GC و کامپیوتر تولید کرد. به دلیل حضور گروه بابیلون یعنی Jet ، Wave و Storm که باعث شکل گرفتن این بازی بودند، تمام شخصیتهای دیگر بازی مانند گروه بابیلون باید از اسکیت استفاده میکردند. این بازی با آنکه امتیاز چندان خوبی بدست نیاورد، اما از سوی بازیکنان چنان استقبال شد که شماره های بعدی آن نیز ساخته شد.

sonic سونیک sega سگاSonic Rush
در سال 2005 اولین بازی سونیک در کنسول دستی Nintendo DS با نام Sonic Rush تولید شد که بازی 2 بعدی-3بعدی بود؛ یعنی اینکه سونیک به صورت 3 بعدی طراحی شده و در مراحل 2 بعدی بازی میکرد. ضمن اینکه بازی افکتهای تصویری 3 بعدی زیادی در خود داشت که به جذابیت بازی اضافه میکرد.
از این بازی استقبال خوبی شد، در این حد که به یکی از پر فروشترین بازی های تاریخ NDS تبدیل شد و از سایتهای متعددی مانند IGN ، Gamespot ، Metacritic ، GameSpy ، GamePro و Game Rankings امتیازات خوبی کسب کرد. این موفقیت باعث شد که سگا در سال 2007 هم بازی Sonic Rush Adventure را تولید کند که انصافا ادامه خوب و موفقی بود، زیرا مانند شماره قبلی خود هم فروش مناسبی داشت و هم مورد تحسین منتقدین قرار گرفت، مانند اینکه بهترین بازی سبک پلتفرم سال 2007 در کنسول دستی Nintendo DS از دید IGN نام گرفت.

sonic سونیک sega سگاSonic Rivalsدر ادامه موفقیت بازی Sonic Rush شرکت سگا تصمیم گرفت همان حالت 2بعدی-3بعدی (2.5 بعدی) را در بازی Sonic Rivals بیازماید. سونیک ریوالز که برای PSP در سال 2006 تولید شد، زاویه نمایشی مانند Sonic Rush داشت، اما تفاوت آن با بازی سونیک DS در طراحی مراحل و روند آن بود. بطوریکه در این بازی باید رقبا از جمله شخصیت های سونیک را شکست داد. این نوع بازی در بازی Sonic Rivals 2 با امکانات و نو آوری هایی در سال 2007 ادامه پیدا کرد.

sega سونیک sonic سگاSonic Battle
سونیک در سال 1996 بازی Sonic Championship را در سبک مبارزه ای تجربه کرده بود. پس از 8 سال شرکت سگا به شرکت THQ اجازه داد تا بازی Sonic Battle را ویژه Game Boy Advance بسازد. در سال 2003 این بازی که در سبک مبارزه ای و نقش آفرینی تولید شد، میزبان بسیاری از شخصیت های محبوب سگا بود که باعث استقبال نسبتا خوبی از بازی شد.

sega سونیک sonic سگاSonic and the Secret Rings
سونیک و راز حلقه را باید یک عنوان نو، جدید و عجیب در بین بازی های سونیک دانست. این بازی که در سال 2007 بصورت انحصاری برای Wii تولید شد، بخوبی از امکانات Wii Motion Plus استفاده کرد. در این بازی ، سونیک به کشورهای عربی مهاجرت کرده و باید رازی را رمزگشایی کند تا بتواند Shahra را کمک کند. از نکات جالب بازی باید به نقش آفرینی کاملا عربی Miles در نقش علی بابا، Knuckles در نقش سندباد و Eggman در نقش شهریار اشاره کرد. این بازی با مراحل خاص، سبک موزیک، و طراحی شخصیت ها، کاملا حس یک بازی سونیک در سرزمین اعراب را منتقل میکرد.
این بازی که اولین بازی سونیک ویژه نینتندو Wii بود، در ماه اول در حدود یک میلیون نسخه فروخت و تا بحال نیز یکی از عنوان های پرفروش در کل تاریخ Wii لقب گرفته است. این بازی توانست توجه طرفداران و منتقدین را پس از بازی ضعیف Sonic The Hedgehog کنسول PS3 و Xbox360 جلب کند و سگا را برای ساخت بازی Sonic & Black Knight ترغیب کند.

sonic سگا سونیک SegaSonic Riders: Zero Gravity
در سال 2008 نسخه بعدی بازی Sonic Riders با نام Sonic Riders: Zero Gravity ویژه دو کنسول PS2 و نینتندو Wii تولید شد. این بازی با داشتن 8 مرحله مسابقه و بیش از 15 شخصیت قابل انتخاب متفاوت از نسخه قبلی خود بود. از نکات جالب این بازی بودن 3 میهمان ویژه در بازی سونیک رایدرز بود؛ این 3 شخصیت عبارت بودند از Nights از بازی Nights Journey To Dream، شخصیت Amigo از بازی Samba De Amigo و شخصیت Billy Hatcher از بازی Billy Hatcher and the Giant Egg.
حضور این 3 شخصیت خارج از سری بازی سونیک، سگا را مصمم کرد که بازی در سبک SEGA Superstars Tennis را ادامه داده و بازی Sonic & SEGA All-Stars Racing را تولید کند.

سگا سونیک sega sonicSEGA Superstars Tennis
در سال 2008 سونیک و دوستانش و البته شخصیتهای مشهور سگا در یک بازی تنیس جمع شدند تا بازی Sega Superstars Tennis را برای کنسول های PlayStation 2, PlayStation 3, Wii, Xbox 360 و  Nintendo DS ارائه شود. بازی که از قالب و گیم پلی روان بازی ورزشی سگا یعنی Virtua Tennis بهره میبرد، بخش ها و سبک های متفاوتی برای اجرای بازی مانند بخش سونیک، بخش Puyo Puyo ،بخش House of the Dead و یا بخش Virtua Cop داشت که نوع مراحل در هر بخش به بازی آن مربوط بود.
این بازی آنچنان که از نام آن پیداست، مجموعه ای از شخصیتهای مشهور سگا است که در این بازی با هم به رقابت تنیسی می پردازند. این شخصیتها عبارتند از سونیک ، تایلز ، اگمن، امی و شادو از سری بازی سونیک / الکس کید از بازی قدیمی Alex Kidd / شخصیت Gilius Thunderhead از بازی مشهور تبر طلایی / دو شخصیت Beat و Gum از بازی زیبای Jet Set Radio / شخصیت های Ulala و Pudding از بازی رقص Space Channel 5 / شخصیت Amigo از بازی رقص Samba de Amigo / دو شخصیت NiGHTS و Reala از بازی های سری نایتز یعنی Nights into Dreams و Journey of Dreams / دو شخصیت Aiai و Meemee از بازی موفق و محبوب Super Monkey Ball
در این بازی اغلب شخصیتهای مهم سگا قابل بازی بودند. عدم حضور چندین شخصیت سگا مانند شخصیت جو موساشی از شینوبی، شخصیتی از سری بازی شورش در شهر ، شخصیتی از سری بازی ویرچوا فایتر و یا بازی Panzer Dragoon و البته نبودن ریو هازوکی از بازی شنمو، باعث شد تا سگا در بازی بعدی یعنی Sonic & SEGA All-Stars Racing از بازی Shenmue شخصیت ریو هازوکی را قرار داده و از بعضی بازی های دیگر خود حداقل نام ببرد.

sega sonic سگا سونیکSonic Chronicles: The Dark Brotherhood
مدتها بود که جای خالی سبک نقش آفرینی (Role-Playing Game) یا همون  RPG در سری بازی سونیک حس میشد. تا اینکه سگا در سال 2008 تصمیم گرفت مهمترین، محبوب ترین و مشهور ترین بازی خودش را در سبک نقش افرینی تولید کند. سگا برای اینکه بازی RPG سونیک به بهترین وجه و کاملترین شکل تولید شود، تولید این بازی رو به شرکت BioWare واگذار کرد. شرکت BioWare سابقه ساخت بازی بسیار زیبا و مشهور در سبک action role-playing game بنام Mass Effect را در سال 2007 داشت که در سال 2009 با ساخت بازی Dragon Age: Origins توانست روند رو به پیشرفت خودش را با قدرت ادامه دهد.
به هر حال بازی Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood در سال 2008 ویژه دستگاه دستی نینتندو یعنی Nintendo DS تولید شد. در این بازی شخصیت های محبوب سونیک با هم در یک بازی داستانی با نقش هایی شبیه به بازی های آر پی جی ژاپنی حضور داشتند که باعث میشد، این بازی یک تجربه کاملا جدید و متفاوتی باشد. بازی Sonic Chronicles با داشتن گرافیک بالا و داستانی جذاب در کنسول NDS توانست امتیازات نسبتا خوبی را کسب کرده و طرفداران سری بازی سونیک و سبک RPG را امیدوار کند که این دو باز هم ترکیب شوند.
برای اطلاعات بیشتر به 
سایت بازی سونیک Sonic Chronicles  و یا سایت ژاپنی سونیک مراجعه کنید.

سونیک سگا sega sonicSonic and the Black Knight
هر چقدر بازی ابتدایی انحصاری سونیک بر روی نینتندو وی یعنی بازی  Sonic and the Secret Rings بازی خوبی بود و به اصالت سونیک نزدیک بود، بازی Sonic and the Black Knight یک بازی ضعیف همانند بازی Shadow The Hedgehog بود. شاید دلیل اصلی شکست این دو بازی نامبرده، دادن اسلحه به شخصیت اصلی بازی باشد.
به هر حال بازی سونیک و شوالیه سیاه در سال 2009 ویژه دستگاه Nintendo Wii تولید شد. در این بازی سونیک باید با یک شمشیر! به کمک شاه آرتور میرفت و در طول بازی با شخصیتهای آشنای سونیک نیز با نامی دیگر آشنا میشد. از معدود نکات خوب بازی، استفاده منطقی و جالب از قابلیت دسته نینتندو وی یعنی Wii Remote بود که بازی را لذت بخش میکرد.
این بازی را باید آخرین بازی ضعیف سری سونیک از سال 2000 تا 2010 دانست؛ پس از این بازی بود که بازی های خوب و موفق سری سونیک، یک به یک ظهور پیدا کردند.
برای اطلاعات بیشتر به 
سایت بازی سونیک Sonic and the Black Knight مراجعه کنید.

sega sonic سگا سونیکSonic & SEGA All-Stars Racing

اگر قرار باشد در سبک بازی های Cross-Over سری بازی سونیک، یک بازی را بهترین بازی بدانیم، قطعا آن بازی Sonic & Sega All-Stars Racing نام دارد. این بازی که برای اغلب دستگاه های زمان خود یعنی PS3 ، XBOX 360 ، Wii ، NDS و کامپیوتر در سال 2010 تولید شد، یک بازی سبک مسابقه ای بود که شخصیت های معروف سگا با هم در آن مسابقه میدادند.
این بازی نکات جالب فراوانی داشت که به همراه گیم پلی روان و گرافیک بالا، بازی را جذابتر میکرد. از نکات جالب میتوان به حضور شخصیتهای متعدد سگا به همراه مرحله مخصوص آنها اشاره کرد . Sonic , Miles , Knuckles , Eggman , Amy , Shadow , Big از سری بازی سونیک ، AiAi از Super Monkey Ball ، آمیگو از بازی Samba de Amigo ، بیلی هچر (Billy Hatcher) از بازی Billy Hatcher and the Giant Egg ، شخصیت اصلی بازی Jet Set Radio یعنی Beat ، شخصیت Ulala از بازی Space Channel 5 ، از بازی تاکسی دیوانه Crazy Taxi شخصیت B.D. Joe ، دو شخصیت Zobio و Zobiko از بازی The House of the Dead ، دو شخصیت Jacky Bryant و Akira Yuki از بازی Virtua Fighter ، دو شخصیت Mobo و Robo از بازی Bonanza Bros ، سه شخصیت اصلی بازی ChuChu Rocket یعنی Chuih, ChuBei, ChuPea و ChuBach ، از بازی قدیمی Fantasy Zone شخصیت Opa-Opa و دو شخصیت خاص و متمایز دیگر : اولی آلکس کید معروف از بازی Alex Kidd که قبل از سونیک تولید شد و قرار بود این شخصیت با ماریو رقابت کند (که هرگز نتوانست!) ؛ و دومی ریو هازوکی (Ryo Hazuki) از بازی شنمو. این دو شخصیت پس از سالها در یک بازی دیده می شدند و بسیار بازی با آنها جالب می نمود. جالب است بدانیم که ریو هازوکی با همان موتور خود ( که در انتهای شنموی 1 برای نجات نازومی Nazumi سوار میشد) در بازی حاضر می شد. البته در نسخه XBOX 360 دو شخصیت Banjo و Kazooie از بازی موفقی به همین نام در ایکس باکس 360 حضور داشتند.
از نکات جالب دیگر بازی، قدرت های ویژه هر شخصیت بود، یعنی هر شخصیتی برای خودش، قدرت ویژه و منحصر بفردی داشت که میتوانست در طول مسابقه برای مدت کوتاهی از آن استفاده کند؛ برای مثال سونیک در طول مسابقات اگر خوش شانس بود، میتنوانست از قدرت اتوماتیک سوپر سونیک برای مدت کوتاهی استفاده کند و یا ریو هازوکی سوار وسیله باربری (که در شنمو 1 با آن کار میکرد) می شد.
این بازی از هر لحاظ (به نظر من) بازی موفقی بود، زیرا هم امتیاز نسبتا خوبی از منتقدین کسب کرد، هم سورپرایز خوبی برای طرفداران سگا و سونیک بود و هم فروش نسبتا خوب (بالای 1 میلیون نسخه) را تجربه کرد.
بازی Sonic & Sega All-Stars Racing مدتی بعد برای موبایل و iOS و آرکید نیز تولید شد.

برای اطلاعات بیشتر به سایت سگا مراجعه کنید.

 Sonic Free Riders
بازی سونیک فری رایدرز ادامه ای انحصاری از سری بازی Sonic Riders بود که برای دستگاه ایکس باکس 360 بود که از قابلیت مخصوص این دستگاه یعنی کینکت استفاده میکرد. این بازی که در سال 2010 توسط سونیک تیم و سگا تولید شد، با امتیازات متوسطی که بدست آورد، یکی از مزایای ویژه ایکس باکس 360 برای طرفداران سونیک بود؛ زیرا که این بازی ویژه XBox 360 بود و یک طرفدار سونیک که به قابلیت های حرکتی هم علاقه داشت، باید این بازی را با دستگاه انحصاری خودش انتخاب میکرد.
برای اطلاعات بیشتر از بازی 
Sonic Free Riders به سایت رسمی این بازی مراجعه کنید.



ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آمار سایت
  • کل مطالب : 51
  • کل نظرات : 11
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7
  • بازدید ماه : 72
  • بازدید سال : 984
  • بازدید کلی : 28,750
  • کدهای اختصاصی

    جاوا اسكریپت


    پیچک

    داستان روزانه

    داستان کوتاه

    داستان کوتاه